Yonkers

Als het op je werk even niet werkt, brengt ONICA het gesprek (weer) op gang
blog

Hoe gaat een bedrijf failliet?

Als een bedrijf failliet gaat, roept dat vaak veel vragen op. Hoe kan het dat jullie net zijn verhuisd naar een gigantisch mooi pand en toch een maand later failliet gaan? Misschien ben je wel van mening dat het faillissement door de verhuizing komt. Als medewerker zie je vaak dingen gebeuren waarvan je je afvraagt of die wel zo verstandig zijn.

Toch werkt het vaak anders. De eerder genoemde verhuizing had ervoor kunnen zorgen dat de hoge maandelijkse kosten van ‘dat gebouw aan de Zuidas in Amsterdam’ werden verlaagd door de aankoop van een eigen pand, ondanks dat er investeringen moesten worden gedaan voor de verhuizing naar het nieuwe pand.

Vaak gaat er veel meer vooraf aan een faillissement.

Betalingstermijnen

Stel dat het bedrijf waar je werkt prima werk levert en netjes op tijd de facturen verstuurd. De klant is dik tevreden, maar in plaats van binnen de betalingstermijn van 30 dagen, betalen ze drie weken later. Als dit elke keer gebeurt en 70% van de klanten dit doet, dan komt een bedrijf al snel in de financiële problemen. Vooral als er steeds nieuwe klanten blijven komen, waar weer nieuw personeel voor wordt aangenomen en er dus nog meer kosten gemaakt worden die in de regel goed onderbouwd zijn. Het bedrijf komt in financiële problemen omdat het geld later binnen komt dan dat het eruit gaat. Ook als het bedrijf leningen heeft waarmee ze dit soort kleine situaties kan opvangen, komt ze vaak in grote problemen omdat die leningen niet kunnen worden ingelost. Sommige bedrijven staan zo rood (ook een lening van de bank) dat het ze niet meer lukt om boven de 0 te komen, doordat de klanten steeds later betalen dan dat het bedrijf bijvoorbeeld jou, je collega’s en de rekeningen moet betalen.

Te lange processen

Als je al 20 jaar bij een bedrijf werkt, dan is het je vast opgevallen dat er in de loop van de jaren het een en ander is veranderd in de manier waarop dingen worden opgepakt of uitgevoerd in het bedrijf. Vaak gaat dat over de verandering van een systeem of procedure zoals een ander document dat gebruikt moet worden.

De manier waarop processen zijn ingericht kunnen de basis vormen voor een faillissement. Voor veel bedrijven geldt dat er best efficiënter gewerkt kan worden. Misschien kan het proces worden gedaan door één persoon, in plaats van drie. Of kan een deel van de werkzaamheden door de klant zelf worden uitgevoerd door bijvoorbeeld een online formulier in te vullen wat intern weer verder gebruikt kan worden. Vaak scheelt dit tijd, inzet van personeel en daarmee dus geld. Als een bedrijf zich daarvan bewust is, zal ze al gauw besluiten om te gaan reorganiseren. Vaak als dit besluit genomen wordt zijn de kosten al zo hoog opgelopen dat het bedrijf niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Het gevolg is dan al gauw een faillissement.

Overhead

Hoewel mensen de basis van het bedrijf zijn, kun je soms ook teveel personeel hebben. In het gouden tijdperk was dit natuurlijk geen enkel probleem. Maar nu het allemaal wat krapper is, wordt er kritisch gekeken naar het aantal medewerkers en hun functioneren. Een zakelijke term voor te veel personeel is ’overhead’. Deze overheadkosten kunnen een bedrijf al heel snel boven het hoofd groeien. Hoe wrang het ook klinkt, als het om jouw baan gaat is het zakelijk gezien gewoon goedkoper om de twee parttime secretaresses en de twee parttime P&O’ers te vervangen door één medewerker die het allebei doet.

Behalve deze drie genoemde gebieden zijn er nog meer redenen waarom een bedrijf uiteindelijk niet meer aan haar betalingsverplichting kan voldoen en wat kan leiden tot een faillissement.

Lees hier op ONICA.nl wat jij zelf kan doen als het bedrijf waar je werkt failliet gaat.

 

Details

Categorie

Featured Ontslag bij faillissement

Datum

22 december 2014

Auteur

ONICA.nl

social
Deel dit bericht

Tags: